tisdag 25 oktober 2016

Förbränning av järn

Syfte:
Jag ska undersöka vad som händer när jag tänder eld på järnull.

Material:
Balansvåg
Järnull
Tändstickor
Metallbricka

Metod:
1. Bygg en balansvåg som på bilden.
2. Häng järnull på båda sidor av vågen. Viktigt att vågen väger jämnt.
3. Järnullen skall vara fluffig.
4. Tänd eld på den ena järnullsbollen med tändstickan.
5. Se vad som händer.

Hypotes:
Jag tror att stålullsbollen blir lättare. När stålullen brinner kommer det att inte bli några lågor utan den kommer att glöda. Jag tror även att stålullen kommer att bli vit när den har brunnit.


Resultat:
Säkerhet: Man skall bära handskar för att minimera risken att skära sig på stålullen. Det kan även vara bra att använda längre tändstickor för att inte bränna sig. Man ska även ha en bricka av metall under vågen för att minimera risken för brand.

Beskriv vad som händer:
När man eldar stålullen så får den en mörkblåaktig färg. Den blir tyngre och väger då mer än den andra tussen. Det blir inga lågor utan bara glöd.

Slutsats:

Svara på syftet: Vad hände när jag eldade stålull?
Det som händer när jag tillför värme till stålull är att det sker en kemisk reaktion mellan järnatomerna (fast form) och syremolekylerna (gasform). Det som skapas är järnoxid (fast form). Detta nya ämne är då tyngre än det vanliga järnet eftersom att det finns mer atomer. En del av järnoxiden samlas i klumpar som sätter sig på stålullens trådar.

Kemisk formel:
4Fe + 3O2  Värme-> 2Fe2O3

När man tillför värme till järnet så sker det en kemisk förening mellan syret och järnet. Det som bildas är järnoxid. Reaktionsformel: 4Fe + 3O2 -> 2Fe2O3.

Stämde hypotesen?
Min hypotes var felaktig. Jag trodde att stålullen skulle bli lättare och att den skulle bli vit efter den kemiska reaktionen. Det som hände var att stålullen blev tyngre och den fick även en mörkblåliknande yta. Den fick också massor med små kulor som satt på trådarna. Det var järnoxid som hade klumpat ihop sig. Jag hade rätt med att det inte skulle bli några lågor utan bara glöd.

Erfarenheter från vardagen:
Rost finns nästan överallt. Vi vill helst undvika rost eftersom att det förstör metaller. För att man ska kunna tillverka rostfria metaller så måste man veta vad rost är. När järn rostar är det järnoxid som bildas när järnet reagerar med syret. Med denna vetskap kan man tillverka saker som antirostmedel.

Förbättringar:

Man hade kunnat använde en mer exakt våg för att mycket lättare se hur stålullens vikt förändras och ha exakt lika stor mängd stålull på varje sida. Man hade kanske kunnat testa experimentet i en kall omgivning och se om det ger ett annat resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar