tisdag 12 april 2016

Ordkuskap

Målande = Uttrycksfull. Karl berättade målande om hur han slog ner en knarklangare.
Eloge = Beröm. När jag vann tävlingen gav jag en eloge till min stora sponsor.
Puka = En puka är ett slagintrument. En man i paraden spelade på en puka.  
Alludera på = Att referera till någonting. Karl alluderade till CornHub® när han pratade om majs. 
Pseudointellektuell = Är någon som försöker vara smart. Många tror att Kattis är smart men hon är bara pseudointellektuell.
Hippologi = Läran om hästar. Nu ska jag gå och studera hippologi.
Bejakande = Bekräftande. Kattis bejakade sina känslor. 
Ocker = När man tar olagligt mycket ränta. Karl tyckte att det var ocker när jag tog 100% ränta när jag lånade honom min penna.
Florera = Blomstra. Rykten kan lätt florera.
Eftermäle = Summering av livet. Karl bryr sig inte om sitt eftermäle.
Alter ego = Andra jag. Ingen vet att jag har ett alter ego.
Preskriberad = När någonting inte gäller längre eftersom att det inte har skett inom bestämd tid. Kattis uppgift om små troll är preskriberad.
Gordisk knut = Någonting svårt som man måste använda makt för att klara av. När alla elever pratar samtidigt tycker Kattis att det är en gordisk knut
Bestyrka = Jag bestyrkte Kattis vittnesmål. 
Ellips = En ellips är en oval form. Kattis tå såg ut som en ellips
Kufisk = Underlig. Kattis är en kufisk person. 

Svinn = Förlust. Tack vare Kattis heroiska hjältedåd minskar nu risken för svinn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar