tisdag 8 december 2015

Lab-rapport kromatografi

Syfte: Jag ska göra en kromatografi på 3 olika pennor för att ta reda på vilka vilka färger de består av.

Hypotes:
Röd: Jag tror att röd innehåller gult och orange.
Blå: Jag tror att blå innehåller grönt och gult.
Grön: Jag tror att grön innehåller gult och blått.

Material: Pennor, tejp, bägare, filtrerpappersremsor och vatten.

Metod:

  • Först klippte jag ut remsorna ur filtrerpappret.
  • Sedan ritade jag en punkt på pappersremsorna med tre olika pennor.
  • Efter det tejpade jag fast remsorna på en penna.
  • Sedan fyllde jag bägaren med vatten och lade penna på bägarkanten så att remsorna doppades i vattnet.
  • När jag hade väntat ett tag så såg man olika färger på remsorna.
Här ser man de olika färgerna.
Resultat: De tre olika färgerna delas till många färger. Blått bestod bara av ljus och mörkblått. Grönt bestod av gult och blått. Rött bestod av orange och gult. 

Slutsats: Blått bestod av ljus och mörkblått. Grönt bestod av gult och blått och rött bestod av gult och orange. Min hypotes var att grönt bestod av gult och blått alltså hade jag rätt på den. Jag hade också rätt i att rött bestod av gult och orange. Blått bestod bara av mörk och ljusblått så den hade jag fel på. Anledningen att vissa färger är högre upp på remsorna är att de färger med små molekyler transporteras lättast medans de färger med stora molekyler transporteras långsammare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar